Ha már úgyis azt vesszük...
A század legviharosabb évei a húszas évek voltak. A világháborúval a hátuk mögött az emberek azt érezték, hogy szinte elsodorják őket a változások. Néhányan örültek ennek, egyesek utálták, de a 20. század igazából ekkor lépett be a törénelembe.
Divatosak lettek a koraérett, hanyagul divatos fiatal lányok, akik rövidre vágatták hajukat és szoknyájukat, és mesés, ám de vad cipőket hordtak.
A húszas éveket a szesztilalom, a jazz térhódítása és a tömegsajtó kialakulása jellemzte. A fiatalság divatba jött, hiszen nagyon sok fiatal hunyt el a háborúban. A tizenévesek ennek következtében olyan szabadságot éreztek, mint korábban még soha. Ez volt a híres jazz-korszak.1929-ben pedig összeomlott a New York-i tőzsde, s ezzel kezdetét vette a gazdasági válság.
Az amerikai nők bátrabbak,merészebbek lettek, mint addig. A dohányzást jó mókának tartották, illegális szeszbárokba jártak, festették magukat, káromkodtak, s minden lehetséges módon borsot törtek a konzervatívok orra alá.
A vagány külső. |
A szoknyákat addig elképzelhetetlenül rövidre szabták, s a nők egyre többen mutogatták térdüket. Sok fiatal lány - saját idősebb rokonait is megdöbbentve - letűrte harisnyáját és rúzst kent a térdére... A lányok így érték el a "csintalan iskoláslány"- külsőt.
A tömegtermelés és az olcsó szintetikus anyagok mindenki számára elérhetővé tették a káprázatos ruhákat és cipőket. A láb került a divat középpontjába. A cipődivatot befolyásolták a különböző táncőrületek. A charlestonhoz például megerősített, lapos sarkú, zárt orrú lábbelire volt szükség. A legtöbben egypántos, hegyes orrú, magas sarkú cipőt hordtak, amit kicsi, rejtett kapoccsal kellett felvenni. Divatba jött a keresztpánt és a t-pánt is egyaránt.
A híres T-pánt |
Az egzotikus dolgok iránti érdeklődést tovább fokozta, hogy 1922-ben felfedezték Tutankhamon egyiptomi fáraó sírját. Egyiptomi motívumok bukkantak fel a ruhákon. A cipőkre is ezek voltak a jellemzőek.
Világos anyagok és csillogóra festett bőr segítségével előállították a világ legkülönlegesebb cipőit. Mesés hárem-papucsokat hordott, aki tehette. Luxusanyagok - például brokát, szatén, selyem és bársony - bukkantak fel a cipőalapanyagok között. Ezeket legtöbbször még tovább díszítették hímzéssel vagy gyöngyökkel. A sarok gyakran maga is műalkotás volt. Sokszor készült bakelitből,fából, bőrből, sőt porcelánból, s ezt még csipkével, jáspiskővel, strasszal díszítették.
A húszas évek végétől kezdve hordtak a férfiak bőrből készült cipőt, ami tökéletesen nézett ki térdnadrággal. A nőknek az évtized végén az Art deco elterjedése szolidabb színeket és geometrikus formákat hozott. Coco Channel eleganciája szintén ebből a korszakból származik, bár hatása csak jóval később volt érezhető.A nők ledobták a fűzőt, és az óriás kalapokat. A férfias külső ekkoriban csak Franciaországban volt érezhető a nők öltözködésénél.
Az emberek odavoltak a következő dolgokért:
cigaretta, rövid haj, jazzklubok, néma-, majd hangosfilmek, gramofon, charleston, rádió, keresztrejtvény.